advertise

انتخاب هارد دیسک

کامپیوتر کوشیار

دیسک سخت افزار یا همان hard یکی از حافظه های ذخیره سازی جانبی داده ها و در اغلب کامپیوتر ها حافظه اصلی است Hard Disk Drive نام اصلی این حافظه است که مخفف آن hdd می باشد معنی کلمه hard disk drive مطابق دیسک درایو سخت است هارد دیسک یکی از بزرگترین قطعات موجود در کامیپوتر است تمامی عکس ها فیلم ها و برنامه ها در هارد قرار میگیرند. هارد اندازه ۳ تا ۶ اینچی دارد دقیقا اندازه یک کتابچه. هارد دیسک اجزاء و قطعات مختلفی دارد که همگی آن‌ها در کنار هم داده‌ها را ذخیره کرده یا می‌خوانند.هارد دیسک یکی از قدیمی ترین قطعات کامپیوتر است که همچنان جایگاه خود را در سیستم های امروزی کمابیش حفظ کرده و تاکنون در برابر هجمه اس اس دی مقاومت خوبی از خود نشان داده است. هنوز بسیاری از دستگاه ها مانند ذخیره سازهای تحت شبکه و سیستم های نظارتی به هارد دیسک نیازمند هستند. همچنین افزایش نرخ ارز باعث افزایش عجیب غریب قیمت اس اس دی ها و رو آوردن مجدد کاربران به هارد دیسک شده است. از این رو بر آن شدیم تا راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال را پس از یک سال به روز رسانی کنیم. هارد دیسک‌ها از نظر ظاهری به دو نوع اینترنال و اکسترنال تقسیم بندی می شوند.


کامپیوتر کوشیار
کامپیوتر کوشیار
کامپیوتر کوشیار

دوستان توجه داشته باشند رده بندی و گروه بندی هارد دیسک کار آسانی نیست و به راحتی می توان هر نوع هارد دیسکی را برای هر نوع کاربری مورد استفاده قرار داد. اما استفاده هر هارد دیسکی برای هر کاری بدان معنی نیست که آن هارد دیسک برای آن منظور خاص دارای عملکردی بهینه باشد و یا مناسب آن کار ساخته شده باشد. بنابراین ما سعی می کنیم رده بندی را بر اساس عملکرد بهینه انجام دهیم. ابتدا به ساکن، برخی از خصوصیات مهم هارد دیسک را با هم مرور می کنیم.

هارد دیسک اصولا قطعه ی بسازی است، با همه نوع دستگاهی که درگاه SATA داشته باشد به راحتی مچ می شود و اصولا اذیت و دردسری ندارد. هارد دیسک‌ها معمولا طول عمر طولانی دارند و به غیر از آسیب فیزیکی، تنها در صورتی که منبع تغذیه سیستم دچار مشکل باشد آسیب می بینند. آسیب هارد دیسک معمولا به شکل Error Smart در نرم افزار های HD Sentinel و HD Tune قابل مشاهده است و همیشه سعی کنید هر از گاهی هارد دیسک خود را از نظر سلامتی المان های SMART تحت نظارت دوره ای قرار دهید.

کش هارد دیسک یا Buffer، به میزان حافظه موقت موجود در هارد دیسک گفته می شود که واسط انتقال اطلاعات از/به دیسک سخت است و جابه جایی و خوانش اطلاعات، تا جایی که امکان پذیر باشد از داخل این حافظه کش صورت می پذیرد. هرچه میزان کش هارد دیسک بیشتر باشد، حجم بیشتری از اطلاعات درون آن جای می گیرد و سرعت جابه جایی اطلاعات بیشتر می شود. بنابراین هرچه حجم حافظه کش بیشتر باشد، هارد دیسک عملکرد سریعتری دارد.


هارد دیسک اینترنال کاربری عمومی (اقتصادی)

هارد دیسک‌های اقتصادی از برند های مختلف شامل سری Barracuda از شرکت سیگیت، سری P۳۰۰ از شرکت توشیبا، و سری Blue از شرکت وسترن دیجیتال می‌شوند. این هارد دیسک‌ها برای انواع کاربرد ها می توانند عملکرد کمابیش مطلوبی از خود نشان دهند. برخی از مدلها مانند مدل ۱ ترابایتی وسترن بلو از نظر سرعت چرخ RPM برابر ۷۲۰۰ دور در دقیقه است که نسبت به هارد دیسک‌های ۵۴۰۰ دور در این رده، پر سرعت تر است. در زمینه کش هارد هم اغلب این هارد دیسک‌ها ۶۴ مگ کش هستند. بدیهی است هرچه حافظه کش بیشتر باشد و هرچه سرعت چرخش موتور آن بالاتر باشد، هارد دیسک عملکرد مطلوب تری از خود نشان می‌دهد. برای مقایسه قدرت و مدلها، همچنین بررسی پارت نامبر ها، دیتا شیت هر سه دسته از این هارد دیسک‌ها از هر سه برند را به همراه مدلها در این بخش در دسترس شما قرار می­‌دهیم. دوستانی که کاربری عادی و عمومی از سیستم دارند می توانند حجم مورد نظر خود را از میان مدلهای موجود در بازار ایران انتخاب و تهیه کنند. دقت کنید برای کامپیوتر دسکتاپ هارد سایز ۳.۵ اینچی و برای لپتاپ هارد سایز ۲.۵ اینچی را انتخاب کنید.


کامپیوتر کوشیار

فضای ذخیره سازی

برای استفاده از کامپیوتر شما به مکانی برای نگه داشتن سیستم عامل، نرم‌افزارها و داده‌های خودتان در زمانی که کامپیوتر خاموش است نیاز دارید. این بدین معنی است که شما باید از بین هارد درایو و SSD یکی را انتخاب کنید. هارد درایو معمولا ارزان‌تر است و فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد اما SSD قیمت بیشتری دارد و در عین حال سرعت خیلی زیادی دارد که می‌توانید از آن برای نگه داشتن سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای خودتان استفاده کنید. هنگام انتخاب مادربرد باید توجه ویژه‌ای به کانکتورهای حافظه داشته باشید. علاوه بر نوع کانکتور شما باید به تعداد این کانکشن‌ها نیز توجه داشته باشید. برخی از این کانکتورها داخلی و برخی دیگر خارجی هستند. امروزه متداول‌ترین نوع کانکتور حافظه serial ATA یا SATA می‌باشد و در حال حاضر سومین نسخه از آن عرضه شده است. سرعت انتقال اطلاعات SATA ۳.۰ برابر با ۶ گیگابایت بر ثانیه می‌باشد. این موضوع بدین معنی است که هنگام اتصال حافظه SSD با استفاده از کابل SATA سرعت خواندن و نوشتن شما تا ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. این سرعت برای هارد درایو به ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه افت می‌کند. شما می‌توانید از هر دو حافظه SSD و HDD که از SATA ۳.۰ پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید و مادربردها نیز می‌توانند چندین پورت SATA داشته باشند. نسخه‌های متفاوتی از SATA ۳.۰ نیز وجود دارند که سرعت بیشتری دارند اما ممکن است نحوه ارتباط آن‌ها نیز متفاوت باشد.