advertise

انتخاب مادربرد

کامپیوتر کوشیار

مادربرد چیست؟

مادربرد یک برد مدار چاپ شده (PCB) است که به عنوان ستون فقرات کامپیوتر عمل می‌کند و ارتباط دستگاه‌های مختلف را میسر می‌سازد. مادربرد کانکتورهای متفاوتی برای قطعاتی مانند پردازنده، کارت گرافیک، رم و حافظه دارد. اکثر دستگاه‌های هوشمند امروزی مانند گوشی‌ها و تبلت‌ها نیز از مادربرد استفاده می‌کنند اما تنها زمانی که شما خودتان اقدام به خرید مادربرد می‌کنید، زمان خرید کامپیوترهای دسکتاپ می‌باشد. اگر از بالا به یک مادربرد نگاه کنید، شما تعدادی مدار، ترانزیستور، خازن، اسلات، کانکتور و… مشاهده می‌کنید که اجازه گردش سیگنال و برق را بین تمام قطعات فراهم می‌کنند. این قطعه خیلی پیچیده است و شرح برخی از جزئیات فنی آن در این مقاله نمی‌گنجد. اما برخی دیگر از این جزئیات در زمان خرید از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به همین خاطر ما آن‌ها را در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم. در زمان خرید مادربرد باید مطمئن شوید که نیازهای شما را چه اکنون و چه زمان حال تامین می‌کند. اگر احساس می‌کنید که هیچوقت سیستم خودتان را ارتقاء نمی‌دهید پس باید مادربردی انتخاب کنید که فقط نیازهای شما را برای امروز تامین می‌کند اما اگر احساس می‌کنید قرار است کامپیوتر خودتان را در آینده ارتقاء دهید باید مطمئن شوید که مادربرد در آینده نیز پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.


کامپیوتر کوشیار
کامپیوتر کوشیار
کامپیوتر کوشیار

به احتمال زیاد اولین تصمیمی که زمان خرید مادربرد کامپیوتر باید بگیرید این است که قصد دارید از چه پردازنده‌ای استفاده کنید. شما باید از بین دو کمپانی Intel و AMD یکی را انتخاب کنید. هر دو کمپانی پردازنده‌های مختلفی تولید می‌کنند که از پردازنده‌های سطح پائینی که فقط برای وبگردی مناسب هستند آغاز می‌شوند و تا پردازنده‌های فوق قدرتمندی که توانایی ویرایش ویدئو و… را دارند پیش می‌روند. هر دو کمپانی به صورت مستمر محصولات خودشان را ارتقاء می‌دهند و ممکن است اطلاعاتی که در این مقاله ارائه می‌شوند در آینده معتبر نباشند.

مادربردها در ابعاد مختلفی عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به همین موضوع کامپیوتری بخرید که با محیط کار شما تطابق داشته باشد. اگر شما فضای زیادی در اختیار دارید می‌توانید یک کیس Full Tower تهیه کنید ولی اگر فضای خیلی کمی در اختیار دارید، طبعاً باید به سراغ انتخاب‌های کوچک‌تر بروید. به همین دلیل مادربردها در ابعاد و فرم فاکتورهای مختلفی عرضه می‌شوند. فرم فاکتور علاوه بر سایز مادربرد تعیین‌کننده اجزای مختلف آن نیز می‌باشد. عموماً هرچقدر ابعاد فیزیکی مادربرد شما بزرگ‌تر باشد از اجزای مختلف بیشتری پشتیبانی می‌کند.

مادربردها علاوه بر اتصال کارت گرافیک برای اتصال تجهیزات دیگری مانند کارت گرافیک، کارت صدا، کارت شبکه، تجهیزات ذخیره‌سازی و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. طی سال‌هایی که از تولید کامپیوتر تا به امروز می‌گذرد انواع مختلفی از پورت‌های توسعه طراحی شده‌اند اما خوشبختانه اخیرا این موضوع خیلی ساده‌تر شده است. امروزه شما فقط با پورت‌های PCIe سر و کار دارید و در برخی مادربردها نیز از اسلات PCIe برای دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌شود. PCIe مهم‌ترین پورت مادربرد است و شما برای اتصال اکثر تجهیزات جانبی کامپیوتر از آن استفاده می‌کنید. 


پشتیبانی از کارت گرافیک

تمام کامپیوترها به روشی برای نمایش اطلاعات به شکل بصری نیاز دارند. به زبان ساده کامپیوتر باید بتواند تصاویر را به گونه‌ای روی مانیتور نمایش دهد. در یک کامپیوتر معمولی قطعه‌ای که این کار را انجام می‌دهد کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی است. یکی از دیگر موضوعاتی که هنگام خرید مادربرد باید از آن مطمئن شوید این است که آیا مادربرد از پردازنده گرافیکی شما پشتیبانی می‌کند یا خیر! برخی پردازنده‌های اینتل به همراه کارت گرافیک یکپارچه عرضه می‌شوند و نیاز شما را برای نمایش اطلاعات روی مانیتور برطرف می‌کنند. AMD نیز چنین چیزی را با اسم APU دارد که سی‌پی‌رو را با پردازنده گرافیکی روی یک پکیج تلفیق کرده است. این کارت گرافیک‌ها قدرت کمی دارند و برای کارهای ساده‌ای مانند وبگردی مناسب هستند و از بازی‌های خیلی سبک پشتیبانی می‌کنند. اگر به یک پردازنده گرافیکی قوی‌تر برای کارهایی مانند ویرایش ویدئو نیاز دارید، باید از یک کارت گرافیک اختصاصی استفاده کنید. در این مورد شما باید دقیقا بدانید چه کارت گرافیک‌هایی به مادربرد شما متصل می‌شوند و حتی مادربرد شما از چند عدد کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند.


کامپیوتر کوشیار

مقایسه

انویدیا و ای ام دی هر دو برندهای بسیار محبوبی نزد گیمرها هستند، و در نهایت هر دو برای حفظ وفاداریِ طرفداران خود تلاش می کنند. همین رقابت است که به ما می فهماند چرا هر دو کمپانی از لحاظ تکنولوژی و قدرت کارت گرافیک های خود به هم نزدیک هستند. هر دو تلاش می کنند تا تعادل بازار را حفظ کنند، چیزی که در نهایت به نفع ما نیز هست. هر دو برای به دست آوردن پولِ ما تلاش می کنند و در پی این هستند تا خطاهای خود را برطرف کرده و در ازای هزینه ای که دریافت می کنند مدل های متنوع و کاربردی ارائه دهند.